RÖPORTAJ İREM ORHAN
El işçiliği, aile mirası dokunuşlar ve feminen kodlarla hayat bulan Doranar tasarımları, kuyumculuk zanaatinin zengin geçmişiyle birleşen zamansız parçalardan oluşuyor. İnce işçilik detayları, asaletin sembolü inci, birçok farklı özel taş ve doğanın zenginliğini yansıtan semboller Doranar tasarımlarında yeniden yorumlanıyor. Markanın yaratıcısı ve kurucusu olan Narod Toker ile tasarım yolculuğundaki yeni heyecanları üzerine keyifl i bir sohbeti paylaştık.
Son dönemlerde kadınlar için özel olarak tasaladığınız kol düğmeleriyle aksesuar severlerin yakın çekim alanına girdiniz. Nasıl gelisti her sey?
Kuyumcu bir ailenin kızıyım. Babam Kapalıçarşı'nın usta zanaatkarlarından biriydi. Genlerime işlemiş olan bu kod zamanla kendini açığa çıkardı ve ben de bu sektörün içerisindeki yerimi aldım. Kol düğmesi tasarlama fikri tarzımın ihtiyacı doğrultusunda ortaya çıktı. Günlük kombinlerimde gömlek ve ceket giymeyi seven biri olarak bazı günler tarzımı farklı aksesuarlar ile zenginleştirmek istedim. Hem günlük hayatın içinde hem de özel günlerde kullanabileceğim kol düğmesi arayışına girdim. Ama maalesef erkekler için bu kadar çok seçeneği olan bir aksesuarın kadınlar için tasarlanmışı yoktu. Doranar markası bu şekilde var oldu. Markayı kurup kol düğmelerini farklı aksesuar gruplarıyla tamamlayıp stillere güçlü bir fark katmak istedim. Ve şimdilerde de kol düğmesi, küpe, kolye, bileklik ve yüzük tasarımlarımı aksesuar tutkunlarıyla buluşturuyorum. Ama maalesef erkekler için bu kadar çok seçeneği olan bir aksesuarın kadınlar için tasarlanmışı yoktu. Doranar markası bu şekilde var oldu. Markayı kurup kol düğmelerini farklı aksesuar gruplarıyla tamamlayıp stillere güçlü bir fark katmak istedim. Ve şimdilerde de kol düğmesi, küpe, kolye, bileklik ve yüzük tasarımlarımı aksesuar tutkunlarıyla buluşturuyorum.
Tasarımlarınızın yaratım süreçleri nasıl baslar ve ilerler, yaratım süreçlerinde nelerle beslersiniz yaratıcılıgınızı?
Ürünlerimi tasarlarken beni besleyen şey kadınlar. Duruşuyla, gücüyle, yaşam tarzıyla ve yaptıklarıyla tarihte yer edinmiş kadınlar benim en büyük ilham kaynağım. Bu nedenle ürünlerim hem tasarımlarıyla hem de isimleriyle oluşmasında ilham alınan kadınları simgeliyor. Bir ürün tasarlarken hafızamda yer edinmiş kadınlarda ne görmek isterdim diye düşünüyorum. O andaki hislerimin gücüyle yeni ürünler ortaya çıkıyor ve kendimi atölyede buluyorum.
Aksesuar tasarımlarınızda sizi ve çizginizi diğerlerinden farklı kılan özellikler neler?
Ben yaşanmışlığı ve anısı olan ürünleri kullanmayı çok severim. Kahve içtiğim bardağın bile bir hikayesinin olması onu benim gözümde değerli kılar. Bu nedenle tasarımlarımın ve oluşumunun hep hikayesi vardır. Ya adını taşıdığı kadına ait bir anısı ya da yaşanmış bir anın ilhamını taşır. Küçük bir detay gibi görünse de taşıyan kişiyi diğerlerinden farklı kılan bir güce sahip olmasıdır. Mesela kol düğmelerimden 'Boudica' MS61 yılında Romalılara bir isyan başlatan savaşçı Kraliçesi Boudica direnişin sembolü olan savaşçı kadının gücünden ilhamla tasarlandı ve onu simgeliyor. Bu kol düğmesini taşıyan her kadını daha da güçlü kılması amaçlanarak tasarlanmış bir tasarım.
Bir tasarımcı olarak sizin tasarlamayı en sevdiginiz aksesuar hangisi?
Her ürün tasarımı beni çok heyecanlandırıyor. Bu sebeple de ayırım yapmak çok zor. Fakat yola çıkmamdaki en büyük ilhamım ve heyecanım kuşkusuz ki kol düğmelerim. Aslında yalnızca bir aksesuar değil, taşıyan kişide fark yaratan bir gücü simgeliyor. Bu sebeple her detayı beni biraz daha fazla heyecanlandırıyor.
Aksesuar ve kıyafet arasındaki iliskiyi nasıl tanımlıyorsunuz?
Yapılan kombinlerde doğru aksesuar seçimi çok önemli. Aksesuar benim için bir kıyafetin dili gibi, karşıya vermek istediği mesajı en net şekilde aktaran araç.
Markanız ile ilgili gelecek planlarınızdan bahsetmek ister misiniz? Türkiye'de ve dünyada mağaza açma gibi planlarınız var mı?
Artık günlük ihtiyaçlarımızı bile dijital ortamlardan sağladığımız bir dönemdeyiz. Bu nedenle yakın zamanda mağaza açmak gibi bir planımız yok. Öncelikli hedefi miz Türkiye'de Doranar kadınlarına ulaşmak. Daha sonra Londra, New York, Los Angeles, Milano gibi moda merkezlerinde pazar oluşturmak istiyoruz. En büyük hedefi mizse dünyanın her yerinde Doranar kadınlarını görebilmek.