Bir moda tasarımının ne kadarı sanat ne kadarı ticari bir üründür? Tasarımın güzel ve kusursuz olması mı daha önemli, yoksa trendlere uyması, çok daha tercih edilir ve kolay satılabilir olması mı? Peki ya konforu…
Bunlar biraz çılgın ve zamanının ötesinde sorular gibi gelebilir ancak bu soruları bundan sonra sıkça sormamız gerekiyor. Çünkü moda tasarım endüstrisi kökten değişiyor. Bu günlerde Süper bilgisayarlara Moda Tasarımının tam olarak ne olduğunu anlatmaya çalışıyoruz. Çünkü çok yakında bizim için tasarımları bilgisayarlar yapay zeka kullanarak yapıyor olacaklar. Yoksa yapaya başladılar mı? Yapay zekanın tasarladığı kıyafetler hayatımızda mı? Cevap belli ölçüde “EVET”.
Dijital Moda tasarımı ve sanat, Metaverse kavramı ortaya çıktığından beri popülerliğini her geçen gün arttırıyor. Özellikle 2021 yılında tüm dünyada en büyük trend olmayı başardıktan sonra, hemen her alanda gerçek dünyanın alternatifi olma yolunda gelişmeye devam ediyor.
MetaWear Crop. gibi birçok şirket kendilerini Digital Tekstil Fabrikası olarak tanımlıyor. Bugün itibari ile sayıları 350 (üçyüzelli’ye) yakın farklı metaverse için dijital giyilebilir kıyafetler üretiyorlar. Markaların geçek dünyadaki tasarım ve modellerini diğer dünyalar için birebir üretiyorlar. Şirkette gerçek hatta olduğu gibi dijital terziler dijital tasarımcılar dijital koreograflar Digital defile organizasyonlarına kadar her türlü fiziksel faaliyetin ve pozisyonun dijital karşılığı mevcut. Hatta dünya üzerinde sadece metaverse için yaratılan metaverse içinde doğmuş bir markaları dahi var (Bondeglaur)
Aslında yalnızca moda tasarımın ve ürünlerin Metaversal kullanımı değil, aynı zamanda dünya çapında dijital podyumlarda boy gösteren içinde manken olmayan göz alıcı, muhteşem hayalet giysilerin (Ghost Models) dijital medya pazarlama ve halkla ilişkiler alanında kullanımı bir hayli artmış durumda.
Modanın dijital formu, markalara ve sanatçılara sınırsız olanaklar sunuyor ve yadsınamaz şekilde Dev ekranda yürüyen 8K kalitesinde Ghost Walk (Digital Hayalet Mankenler) tüm eski nesil moda defilelerden çok daha fazla dikkat çekiyor. Bu devasa Showlar hem göz alıcı oluyor hem de kurumlara çok büyük maliyet avantajları sağlıyor.
Markalar Özellikle Z jenerasyonuna doğrudan erişim yaratan bu yeni araçları en önemli pazarlama ve iletişim stratejisi olarak kullanıyor.
Bütün bu akıllara durgunluk veren gelişmelerin yanında artık Yapay Zeka da Moda Endüstrisi ile tanışıyor.
MetaWear Corp. Kendisini “Dijital ve Gerçek Dünya Arasında Moda Köprüsü” olarak adlandırılan ve global bir Web3 şirketi tamamen Dijital Moda Tasarım ve Üretimi üzerine odaklanmış ve yapay zekayı moda tasarımlarına aktif olarak kullanan bir şirket. Şu an şirket içerisinde birçok kararı yapay zeka veriyor.
İnanması bir hayli zor ve kulağa bir bilim kurgu filmi senaryosu gibi gelse de Şirketin Yeni Nesil- İnsan (Meta-Human) moda ikonu EVE (Havva), yalnızca dijital bir Podyum Mankeni değil, aynı zamanda Duygu analizi yeteneklerine sahip.
EVE Yapay Zeka kullanan bir makine. Yapay Zeka ile karar veren bir moda satın almacı ve tasarımcısı olarak çalışmalarına devam ediyor. (7 gün 24 saat doğduğu ilk günden beri) gerçekten akıl durduracak bir gelişme.
EVE, şimdiden dünya çapında podyumlara çıktı. Şimdi de beğendiği kıyafetleri yaratmaya başladı... Ya da "bizim beğendiğimiz ve beğeneceğimiz kıyafetleri" diyebiliriz. Evet, biz yani bütün insanlık.
MetaWear CEO'su A.Bahadır Yener süreci şu şekilde anlatıyor
Dünya nüfusunun %80inin sosyal ağlardaki tercihleri, yorumları, beğenileri ve beğenmedikleri bilgisine sahip olduğumuz için. Bu büyük veriden moda ile ilgili çıkarımlar yapmak hem çok kolay hem de tercihleri belirleme konusunda çok isabetli.
İki yıl önce oluşturduğumuz ilk Metahuman (Yeni nesil insan) Metaverse mankeni Eve, artık süper bilgisayarlar ile çalışabilecek hale geldi.
Çok gelişmiş bir API'nin (Uygulama Programlama Ara yüzü) bağlantısıyla doğrudan internet ağına, Blockchain ana ağına ve sosyal uygulamalara bağlanabilmektedir. Böylece, tüm moda markaları ve çevrimiçi mağazalardaki tüm yorumları beğenme ve beğenmemeleri inceleyip analiz edebilir ve beğeniler trendler ve tercihler konularında gerçekçi bilimsel çıkarımlar yapabilmektedir.
Ancak üzerinde ince ayar yapmamız gereken önceden tanımlanmış bazı parametreler var. Güzel ve kusursuz estetik tasarımlar mı? Yoksa Satması kolay bir ürün tasarlamak mı? Bu iki parametreyi değiştirdiğimizde sonuçlar tamamen zıt yönlere gidebiliyor. Bu da bizi çok ilginç bir noktaya taşıyor. Moda, sanat ve estetik midir? Yoksa ticari bir ürün mü? Sanıyoruz ki yapay zekanın bile henüz cevabını bulamadığı soru da bu. Peki sizce hangisi?
Eve şu an Hedef kitlenin (demografik ve coğrafik olarak seçilebilen) moda tasarımı ve moda zevkinden süzülmüş hassas duyguların %92 doğrulukla analizini yapabiliyor ve kombinler ve koleksiyonlar oluşturabiliyor.
İlk ve İlkel Yapay Zeka Tasarımlı Kombinasyon. Hala gidilecek çok yol var ama hepimizin katkıda bulunduğu çıktı bu (EVE Ocak 2023)
MetaWear Corp. Global tasarım yeteneklerini sadece yapay zeka ile bir araya getirmiyor. Şirket dünyadaki bütün bilgi ve yeteneği bir araya getirmeye odaklı diyebiliriz.
Çünkü her ay uluslararası tüm dünyaya açık merkeziyetsiz Blockchain üzerinde ve anonim oylama ile değerlendirilen bir moda tasarım yarışması düzenliyor her ay 30 tasarım sistem üzerindeki yatırımcı ve kullanıcılar tarafından seçiliyor. Yapay zeka “EVE” ise bunlardan beşini kendi zevkine göre seçiyor ve kazananlar ödüllendiriliyor.
Dahası bu aylık yarışmayı kazanan tasarımlar MetaWear’ in Metaverse dünyasında yer alan Moda Kubbesinde “Metaverse Wear Fashion Dome” bir ay boyunca AR Augmented Reality (Arttırılmış Gerçeklik) VR Virtual Reality (Sanal Gerçeklik) ve 3D Digital Wearable (Digital Giyilebilir Kıyafetler) formatlarında Metaverse dünyasında sergileniyor.
Bu yarışma dünyadaki bütün genç-yaşlı öğrenci veya profesyonel tasarımcılara açık ve onlara tek bir tasarım ile milyonlarca dolarlık yatırımı olan bir metaverse üzerinde bir ay boyunca tasarımlarını sergileme para ödülü kazanma ve portföylerine eşsiz bir deneyim katmalarına da destek oluyor.
Aslında bu çalışmalara yapay zeka aracılığıyla filtrelenip analiz edilen ve amacımıza hizmet eden dünyanın moda zevki diyebiliriz Top artık yapay zekada ve hep birlikte sonuçları göreceğiz.
Bunlar Yapay Zekanın her alanda attığı küçük adımlar ve daha alınacak çok yol var ama Moda Endüstrisinin bugün itibari o kapıyı sonuna kadar araladığını söyleyebiliriz.
Hepimizin tercihlerinin bir sentezini çıkarıp belki de en iyi olmayan ama bizim için ideal olanın ne olduğuna yapay zekanın karar verdiği bir dünya ve ürettiği ürünler… Modanın geleceğini Sentetik Zeka “İnsan Tasarımcılar” mı yoksa Yapay Zeka “Makineler” mi tasarlanacak çok yakında hepimiz göreceğiz.