Sanat, yüzyıllar boyunca insanlara ilham verdiği gibi, zaman zaman bizleri kışkırtma misyonu da üstlendi. Fakat tüm bunların yanında sanatın en önemli özelliği; farklı yollarla bizleri sürekli şaşırtmayı başarması… Öyle ki, en deneyimli küratörlerin bile tam olarak anlayamadığı, kazara yanlış şekilde sergilenen resimlerden bazılarını ele alalım.
PAUL GAUGUIN, ‘KARLAR ALTINDA BRETON KÖYÜ’ (1894)
MUSEE D’ORSAY, PARİS
Bu manzara, 1903’te Gauguin’in ölümünden sonra Tahiti’de bir müzayedede satıldı. Satışta bulunan sanatçının arkadaşı Victor Segalen’e göre, müzayedeci tabloyu ‘Niagara Şelaleleri’ adını vererek baş aşağı sunmuş. Segalen onu birkaç kuruşa eşdeğer bir fi yata satın almış ve doğru şekilde çevirerek, şelale yerine Brittany kulübelerini tasvir ettiğini ortaya çıkarmış. ‘Karlar Altındaki Breton Köyü’ daha sonra Paris’teki Musee d’Orsay tarafından satın alındı.
PIET MONDRIAN, ‘NEW YORK CITY 1’ (1941)
KUNSTSAMMLUNG NORDRHEINWESTFALEN, DÜSSELDORF
Geçen yıl, Düsseldorf’taki Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen’deki küratörler, ‘Mondrian: Evolution’ sergilerini açmak üzereyken bu eseri de incelemeye aldılar. Eserin Mondrian’ın stüdyosunda, üstte çift mavi çizgilerle desteklenmiş 1944 tarihli bir fotoğrafını buldular, bu da onu onlarca yıldır yanlış şekilde astıklarını ortaya çıkarmış oldu. Ancak renkli yapışkan şeritlerin kırılganlığı işi ters çevirmeyi çok riskli hale getirdiğinden eser, ters sergilenmeye devam ediyor.
MARK ROTHKO, ‘BORDO ÜZERİNE SİYAH’ (1958)
TATE, LONDRA
1970 yılında, Tate tarafından satın alındığında, bir çift Rothko tablosu yatay olarak asıldı ve bu şekilde asıldığında tablolar sanatçının tuvalleri imzalama şeklini yansıtıyordu. Ancak dokuz yıl sonra, küratörler fikirlerini değiştirerek ‘Black on Maroon’un her iki versiyonunu da dikey olarak astılar. 1987’den bu yana iki kez daha asma şekli değiştirilen tablolar artık depoya kalkmış olsalar da Tate’in web sitesi hala dikey olarak sergileniyorlar.
VAN GOGH, ‘UZUN ÇİMENLER VE KELEBEKLER’ (1890)
NATIONAL GALLERY, LONDON
1965’te National Gallery’yi ziyaret eden 15 yaşındaki bir kız öğrenci, ‘Uzun Çimenler ve Kelebekler’in baş aşağı göründüğünü fark etti. Personel uyarıldıktan sonra, tablonun geçici olarak fotoğraflanmak üzere götürüldüğü ve geri döndüğünde yanlış yere asıldığı ortaya çıktı. Neyse ki, sadece 15 dakika ters sergilenmişti.
Nazlı Keçili artkolik.net