Sürdürülebilir modanın sürekli destekçileri
YAZI İREM ORHAN irem.orhan@sabah.com.tr
Bugün dünyada tükettiğimiz kaynakların bir sonu olduğu gerçeğiyle yüzleştiğimizde, sürdürülebilirlik esasına uygun üretim yapan ya da yapmayan markalara olan tutumumuz da değişiyor. Etrafımızda hayvanlara, doğaya ve insanlara karşı etik, duyarlı yaklaşımıyla örnek markalar görmek istiyoruz çünkü gönlümüz modanın da çevreye duyarlı olmasından yana. Tabiat ve canlılar söz konusu olduğunda etik ilkelere olan bağlılıklarıyla dikkat çeken, sürdürülebilir uygulamalara ve ziyanı azaltmaya kararlı, daha iyi bir dünya için tasarlayan o isimlerle bir araya geldik; konu hakkında attıkları en güncel adımları konuştuk.
Nur Bilen Yavuzer
OKYANUSLARDAKİ KİRLENMEYE DİKKAT ÇEKİYOR
Beauty Omelette'nin yeni sezon ürünleri arasında bu yıl doğaya ve okyanuslardaki kirlenmeye dikkat çeken özel bir koleksiyon bulunuyor. Okyanuslara her yıl 12 milyon ton plastik döküldüğü gerçeğinden yola çıkan marka, denizlere atılan pet şişelerden üretilen giyilebilir polyester ve doğal pamuk karışımlı kumaştan Planet B koleksiyonunu tasarladı. Ayrıca Planet B koleksiyonundan elde edilen gelir, Unicef 'e bağışlanıyor. Temiz bir doğa vurgusu yapan koleksiyonda tişört ve sweatshirt çeşitleri yer alıyor.
"SÜRDÜRÜLEBİLİR OLMA YOLUNDA HER DAİM YENİ ŞEYLER ÖĞRENEREK İLERLİYORUZ"
"Sürdürülebilirliği tam olarak kapsamak maalesef mümkün değil. Her sezon yeni koleksiyon çıkaran hiçbir marka tam anlamıyla sürdürülebilir olamaz. Biz de Beauty Omelette olarak kumaş içeriklerimize, dikiş kalitemize, tedarik ve üreticilerimize, elinin emeği olan ustalarımıza verdiğimiz önemle; uzun yıllar giyilebilecek tasarımlara yer vererek, sürdürülebilir olma yolunda öğreniyor ve ilerliyoruz. Yeni sezonumuzda yer alan Planet B koleksiyonumuzu okyanusa atılan pet şişelerden üretilen giyilebilir polyester ve doğal pamuk karışımlı kumaş ile tasarladık. Bu koleksiyonun geliri ise Unicef ile dünyadaki çocuklar için temiz suya dönüşüyor."
Neslişah Yılmaz
DOĞAYA SAYGI DURUŞU
Barrus London markası pet şişelerin dönüşümü ile yapılan kumaşlardan hazırlanan özel bir koleksiyonunu, moda tutkunlarıyla buluşturdu. Yeniden Mavi adı verilen koleksiyon, bin 300 pet şişenin kullanıldığı özel üretim kumaşlarla hazırlandı. Bu yıl dijital ortamda gerçekleşen Londra Moda Haftası'na katılan tek Türk tasarımcı olan marka, dönüşümlü kumaşları 'haute couture' eserlerde kullanan dünyadaki ilk ve tek isim olarak da dikkati çekiyor.
''KONROLSÜZ TÜKETİMİN DEĞİL SÜRDÜRÜLEBİLİR DEĞİŞİMİN PARÇASI OLMALIYIZ"
"Dünyayı kirleten ikinci sektör olan moda ve tekstilde, üretim son 25 yılda yüzde 400'den fazla arttı. Hal böyle olunca moda alışkanlıklarımızı sürdürülebilir çerçevede şekillendirip çevre dostu alternatifleri hayatımıza dahil etmenin önemi de gittikçe arttı. Kontrolsüz tüketimin değil, sürdürülebilir değişimin parçası olmalıyız."
Arzu Kaprol
SÜRDÜRÜLEBİLİR ÜRETİMİN PEŞİNDE
Arzu Kaprol'ün WWF için hayata geçirdiği koleksiyonda, tehlike altındaki canlı türlerine dikkat çekiliyor. Hepsi unisex sekiz farklı tasarımın yer aldığı kapsül koleksiyonda, sweatshirt'ler yüzde 70 oranında sertifikalı organik pamuk ve uzun süre dayanması için yüzde 30 polyester veya yüzde 100 organik pamuk kullanılarak üretildi. İçeriğindeki organik pamuk, konvansiyonel pamuğa göre yüzde 32 daha az sera gazı salımına neden olurken, yüzde 97 daha az su kullanılarak yetiştirildi. Arzu Kaprol SS'20 'Lucid-Berrak' ve FW'21 'Nude-Yalın', koleksiyonları da yüzde 80 oranında sürdürülebilir koleksiyonlar olarak tasarlandı ve koleksiyonlarda sürdürülebilir kumaş ve üretim süreçleri takip edildi.
"UZUN ÖMÜRLÜ KIYAFETLERE YATIRIM YAPMAK SÜRDÜRÜLEBİLİR MODANIN ANA KRİTERI"
"Anısı olan kıyafetler tasarlamak ve uzun ömürlü kıyafetlere yatırım yapmak, gerçek ve sürdürülebilir bir moda dünyasının ana kriterlerini oluşturuyor. Şu anda hızlı tüketim için yaratılan moda markalarında ana üretim standardı, satın alan kişinin beş kere kullanmasına yönelik olarak planlanıyor, üretiliyor ve fiyatlanıyor. Maliyeti düşük görünen bir kıyafetin bizim bütçemize olan görünen ekonomisi dışında, doğaya, yaşam kaynaklarına olan görünmeyen maliyeti ise çok daha yüksek."