Modanın yeni dönemi
Modanın yeni dönemi
YAZI BADE ÇAKAR
Sürdürülebilir moda kavramı belki sizin hayatınıza bu son iki yılda girmiş olabilir ama aslında çok daha öncesi var. 2010 yılından beri moda endüstrisi daha etik ve sürdürülebilir hale getirilmeye çalışılıyor.
Leonie Hanne
Modanın yeni dönemi
Sürdürülebilir moda kavramanı iki yıldır duyuyor olabilirsiniz ama aslında bu kavramla ilk karşılaşma 2010 yılına dayanıyor. 11 yıldır modanın etik, doğa ve hayvan dostu olması bekleniliyor. Kullanılan su miktarı, kimyasallar, fazla üretim ve tüketim kısaca daha birçok unsuruyla hızlı moda dünyanın ekolojik sistemi üzerinde yıkıcı bir etkiye sahip ve artık bunu bilmeyen yok. Peki, 11 yılın ardından neler değişti? Moda ne kadar sürdürülebilir oldu?
Sürdürülebilir moda demek sadece doğa dostu kumaşlar veya az üretim demek değil, birçok alt başlığı var; karbon salınımının azaltılması, şeffaf tedarik zinciri, doğru hammadde kullanımı, etik üretim gibi… Tüm bunların birleşimi ekolojik zararların minimalize edilmesini amaçlıyor. Uzun zamandır devam eden bu moda hareketi, moda dünyasını her geçen gün daha da hızlı sarıyor. Başta birkaç markanın ve tasarımcının benimsediği bu kavramın önemi artık moda devleri tarafından da anlaşıldı ve marka stratejilerini bu yönde değiştirmeye başladılar.
Chanel Resort 2022
Modanın yeni dönemi
MODA DEVLERİNDEN SÜRDÜRÜLEBİLİR ADIMLAR
2020 dünya için korkutucu ama bir o kadar da gerçekleri görmemizi sağlayan bir yıldı. Dünyaya verdiğimiz zararı ve tüm buzararların geri dönüşünü, gelecek ve doğa hakkında farkındalığımızın yüksek olması gerektiğini gösterdi. 2010 yılından beri sürdürülebilir moda algısı iki yılda önemli bir ivme kazandı, hiç bu kadar öne çıkmamıştı. Vivienne Westwood başta olmak üzere Stella McCartney, Mara Hoffman gibi tasarımcılar baştan beri çevre konusunda hassaslığıyla bilinen tasarımcılardı. Önemli olan bunların arasına moda dünyasını yönetenlerin girmesiydi. Üretim ve tedarik zincirinde sera gazı salınımını azaltmayı amaçlayan Moda Paktı ile doğa dostu bir moda anlayışını benimseyeceklerine söz veren bu büyük markalar, 2020 koleksiyonlarıyla birlikte bu konuda ciddi olduklarını ortaya koymaya başladılar. Özellikle Chanel, Prada, Miu Miu, Gucci gibi moda devlerinin 2021 podyumlarında geri ve ileri dönüşüm, doğa dostu malzeme ve teknolojiler yer aldı. Chanel, 2030 yılına kadar sera gazı emisyonunu yüzde 50, tedarik zincirinden gelen her bir ünite ürünün emisyonunu ise yüzde 40 düşürmeyi amaçlıyor. Karbon atıklarına çözüm bulmak için de doğal kaynaklı çözümler üretmek için çalışmalar yapmaya başladı. Aynı zamanda markanın ikonik tüviti Resort 2022 koleksiyonlarında geri dönüştürülmüş olarak sunulması da lüks moda için etkileyici bir adım oldu. Perakende zincirinde ve pazarlamada yenilenebilir elektrik, kağıt ve ambalajlar kullanan Prada, 90'lardaki ikonik modeli Nylon serisini tekrardan Prada Re-Nylon olarak sundu.
Victor & Rolf
Coture Spring 2019
Modanın yeni dönemi
Bu koleksiyonda Econyl® isimli materyal okyanuslardan toplanan plastik atıklar, balık ağları ve elyaf atıklarından dönüştürdü. Sürdürülebilir projeleriyle tüm markaların içerisinde en önemli adımları atan Gucci, yüm çalışmalarını Gucci Equilibrium adı altında birleştirdi. Karbon salınımını azaltma ve azaltılamayan alanlarda nötralize etme projelerinde farkındalık yaran İtalyan modaevi, üretimden kullanılan malzemelere sürdürülebilir. Modaevinin dünyadaki sınırlı kaynaklara saygı duyacak şekilde yönetileceğine dair söz verdiği Equilibrium manifestosu kapsamındaki I was a Sari projesi de Mumbai'deki yetenekli kadınlara çanta dikim atölyelerinde iş imkanı sağlıyor.
Miu Miui Levi's ile işbirliği yaparak eski jeanleri ileri dönüşüm teknolojisiyle güncelledi. Ve birçok modaevi sürdürülebilir koleksiyonlarıyla desteklerini verdi. Ciddi bir su tüketime neden olan jean üretimi konusunda ise en önemli adımı Levi's attı. Az su tüketimini amaçlayan Levi's %96 daha az su ile yaratılan sürdürülebilir pamuk ve eski jean'lerin geri dönüştürülmesiyle koleksiyonlar hazırlamaya başladı. Tüm bunlar oldukça umut verici ve moda endüstrisinin değişime hazır olduğunu anlatan hareketler… Ancak bu sadece onlarda biten bir hareket değil. Üretici ve satıcı kadar tüketicinin de bu konuda bilinçlenmesi şart. Hızlı modanın sürekli tüketime ittiği bu dönemi yavaşlatmak şart. Talep ne kadar azalırsa, hızlı moda markaları da bir o konuda yavaşlamak zorunda kalır.
Aldığınız ürünün içeriği, üretim yöntemlerini bilmek çok önemli ayrıca 'Az Çoktur' dememiz gereken bir dönem. Bu yüzdenb bir şey satın almadan önce kendinize sorun; "Buna gerçekten ihtiyacım var mı yoksa sadece modanın dayattığı bir parça olduğu için mi istiyorum?" Kendinize vereceğiniz dürüst cevap, sizi en güzel şekilde yönlendirecektir.
Jean Paul Gautier
Couture Fall 2021