Merve Kardeş ''Dünya markası olmak için yola çıktım''

Normaillot markası ile kadınların plajda harika hissetmesini sağlayan Merve Kardeş ile bir araya gelerek, Victoria’s Secret ile yaptığı işbirliğini, tasarımlarının gücünü ve hayallerini konuştuk.

Merve Kardeş ''Dünya markası olmak için yola çıktım''

RÖPORTAJ BADE ÇAKAR bade.cakar@sabah.com.tr
FOTOĞRAFLAR KORAY IŞIK
Mekan için W Hotel İstanbul'a teşekkür ederiz.

Merve Kardeş, 2014 yılında kurduğu mayo markası ile kadınların plajda kendilerini hem çekici hem de rahat hissetmesini sağlıyor. "70 cm bir şeyin üzerinde harikalar yaratmanız gerekiyor" diyen Merve Kardeş, bu zorluğu mükemmel bir şekilde başarıyor. Her bedenden ve tarzdan kadına hitap edebilen ender markalardan Normaillot... Normaillot mayolarının çekici çizgileri sadece Türk kadınlarını değil dünyayı cezbediyor hatta ünlü marka Victoria's Secret ile işbirliği yaptı. Victoria's Secret'ın 2019 mayo koleksiyonunu hazırlayan Merve Kardeş ile bir araya gelerek işbirliği, başarısını ve hayallerini konuştuk.

Normaillot için yola çıkışınız nasıl oldu?
2014'te üniversiteden mezun olunca kısa bir süre kurumsal çalıştım ve bunu istemediğimi fark ettim. Kendi markamı yaratmaya karar verdim. Küçüklüğümden beri bikiniye ayrı bir tutkum vardı. Büyüdükçe de bu ilgim arttı. Yurtdışına gittikçe oradaki markalara bakıyordum ama fiyat olarak çok yüksekti, Türkiye'de markalar çok kısıtlı ve değişik modeller neredeyse yoktu. Bunun sonunda plaj markası kurmaya karar verdim.​

Mayo tasarımı yapmak da kolay bir süreç değil...
70 cm bir şeyin üzerinde harikalar yaratmanız gerekiyor. Kıyafette yine alanınız var. Açıkçası ben tasarımcı değilim, tasarımcı olmadığım için de işi ilk kurduğumda bir girişimci ruhuyla Türkiye'nin dünyada tanınan bir markası olacak diyerek kurdum. Kendi zevkimle bir şeyler yapabileceğime inandım fakat süreç bu şekilde gelişmedi. Ben finans mantığı ve girişimcilik ruhuyla bir yere kadar geldim ama sonrasında tasarım olarak destek almam gerektiğini fark ettim. İnsanın hep ailesinden bir destek gelir, kardeşim de ilk başta hep bana yardım etmeye çalıştı. Sonrasında benimle çalışması için ikna ettim. Annem Mimar Sinan moda bölümünü kazanmış ancak konservatuvara gitmeyi tercih etmiş... Sonsuz, sınırsız bir yeteneği var, o kısa parça ile her şeyi yaratabiliyor. Bu yüzden bizim koleksiyonlar hep çok geniş.

Yeni koleksiyonunuzdan bahsedelim. Neler dikkat çekiyor, neye önem verdiniz?
Animal Print dediğimiz hayvan desenlerini kadınların üzerinde görmeyi çok seviyorum. O yüzden kullanıyoruz ayrıca özel bir desen çalıştık, 2 senedir koleksiyonlarımızda yer alıyor. Bize ait özel bir dalmaçya deseni... Şu anki trendlere bakmak yerine daha zamansız, insanların her yıl rahatça giyebileceği parçalar yaratmak önceliğimiz. Bir de kumaşlarımıza çok dikkat ediyoruz. Mayolarımızı giyenlerin kumaşlarımızın olduğu kadar özel hissetmelerini istiyoruz. Kumaşlarımızı yıllarca kullanabilmelerini istiyoruz bu yüzden de seçtiğimiz kumaşlar, testlerden geçiyor. Aynı şekilde çok model çalışıyoruz. Bu sezonda özellikle 60'lardan ve 70'lerden esinlendik.

Şu an plaj giyimi oldukça popüler... Sektör oldukça genişledi, rekabet arttı. Bu konuda siz ne düşünüyorsunuz? Nasıl farklılaşıyorsunuz?
Bence rekabetin olması güzel. Bir de Türk markalarının mayo sektöründe "biz de varız" demesi güzel. Bizim de bu noktaya gelebilmemiz, iyi örneklerin olmasıydı. Yurtdışında Türk olarak tasarımlarıyla tanınanlar yolu açtı. Bu yüzden çoğalmak güzel bence. Birilerinin benim de bir fikrim var demesi beni mutlu ediyor. Bir de kadınlarımız özgürleştikçe ve her zaman, her yerde güzel görünmek istemesiyle plaj giyimine de talep arttı ve her markanın bence farklı bir tadı var. Ben nasıl farklılaşmaya çalışıyorum, her bedenden insanın, her tarzdan insanın her ruh halinden kadının, koleksiyonumda bir şeyler bulması için uğraşıyorum. Yani Normaillot kadını budur diyemem ya da benim diyemem, benim binbir tane ruh halim var; bir gün simsiyah giymek istiyorum, bir gün rengarenk giymek istiyorum... Herkese hitap eden şeyler yapmak istiyorum.

Her bedenden kadın kendini maalesef plajlarda o kadar da rahat hissetmiyor. Size göre mayo alışverişinde nelere dikkat edilmeli?
Biz tamamen herkesin giyebileceği kalıplar yapmaya çalışıyoruz. O yüzden mesela large beden bizden çok alışveriş yapan insan var ve hepsi aslında medium bedene oluyor. Üretim yaparken kumaşın, kesimin vücudu sarmasına önem veriyoruz. Diyelimki beliniz kalın, özel kuşaklı, sadece bir detayla orayı daha ince gösterecek mayolarımız var. Ben her tarafımı kapatmak istiyorum diyorsanız, etekli mayolarımız var, kolumu açacağım ama bir tarafımı kapatacağım derseniz o da var. Fonksiyonel seçenek yaratmaya çalışıyorum ki herkes mutlu olabilsin.

Victoria's Secret'la bir işbirliğiniz, projeniz var. Ondan biraz bahsedelim...
Bir gün evde otururken, Victoria's Secret'ın 'ortaklık projesi' konulu bir mail geldi. Onu görünce ilk düşündüğüm "Victoria's Secret ne isteyebilir ki benden" oldu (gülüyor). Mailleştik ve bir hafta sonra firmanın sahibinin benimle iletişime geçeceğini söylediler. Bir hafta uyuyamadım (gülüyor). Bizi kendi swimwear ekibi keşfetmiş ve çizgilerimizin farklılığını çok beğenmişler. Kendimizi anlatmamızı istediler, onlar da gelecek planlarını anlattılar. Mayo üretimini 2016 yılında durdurmuşlar ama bu yıl tekrardan koleksiyon çıkartmaya karar verince tasarım ve üretim olarak bizi tercih ettiler. Martta tanıtılan koleksiyonu iki aylık bir süreçte hazırladık. İki ay boyunca hiçbir şey düşünmedim, sadece Victoria's Secret'a çalıştım. Çok ciddi bir ekip. Aslında bütün koleksiyonumuzu almak istediler ancak bazı kumaşlar yetişmeyince, belirli ürünlerle kaldık.

Çok büyük bir başarı... Sonuçta Victoria's Secret dünyanın en büyük markalarından biri...
Onlarla çalışmak çok değişik bir his. Zaten çok farklı bir firma, kendilerini direkt aile olarak tanımlandırıyorlar. Bütün mayo markaları inşallah deneyimler onlarla çalışmayı, çünkü çok şey öğreniyorsunuz. Farklı bir disipline giriyorsunuz, boyut atlıyorsunuz bence Victoria's Secret ile çalışınca. Hala tam olarak idrak edemiyorum ama tabii ki de bana etkileri çok büyük, yani mucize diyebilirim.

Plaj giyiminin dışında başka taraflara da adım atmayı düşünüyor musunuz?
Eksik gördüğüm bir nokta varsa onların üzerinde çalışıyoruz. Bazı şeyler var, hiç olmayan, gerçekten dünyada yapılmamış inovatif, yenilikçi şeyler... Başka bir alana kayarsam da normal bir şey yapmam. Hani onun farklı bir şeyi olması gerekir, o yüzden şu an bir şey yapmıyorum, daha çok mayoya odaklanıyorum ama hani kısmet olursa, Allah nasip ederse, ileride belki...

Sağlam adımlar atıyorsunuz. Hep böyle miydiniz?
Hiç değilim, tam tersi bir ara bayağı kıyafet markası kurdum ve içini doldurdum, çekimini yaptım bir ton şey yaptım ama sonra ben ne yapıyorum deyip, bıraktım. Bir ara çok fazla her şeyi yapmak istiyordum ama "dur Merve" dedim. Çünkü o anda ne yapsam yarım kalacaktır. Türkiye'den bir marka çıkartmak hedefimdi, o yüzden bir şeye odaklanmaya karar verdim ve o da mayo oldu. Çok dağıldığım zaman oldu. Hiç temkinli değilim aslında, şimdi öyle konuşuyorum yoksa her şeyi yapmak isterim (gülüyor).

Yurtdışı planlarınız neler? Satışlarınız var mı?
Amerika'da bir satış temsilcisi bizi buldu, onunla çalışıyoruz. Temmuzda Miami'deki önemli bir moda fuarı olan Cabana'ya katılacağız. Ben 4 yıldır kabul olmuyordum, hep dolulardı. Bu yıl kabul edildik. Bu sene oraya katıldığımızda nasıl ilerleyeceğimize bakacağız. Belki Victoria's Secret'tan ötürü biraz pozitif etkiler başlar, bilmiyorum...​