Röportaj:Bade ÇAKAR
Fotoğraflar:Haydar ERÇİN
Londra'da okurken 'Moeva London' markasını yaratan Damla ve Yağmur Zırh kardeşler ile Burcu Togay, mayo ve bikini markalarını İstanbul'da büyük bir etkinlikle tanıtmış ve Türkiye'de de adlarını duyurmuştu. 2012'de kurulduğundan bu yana dünyaca ünlü birçok ismin tercih ettiği Moeva London, modern ve farklı tasarımlardan oluşuyor. Kısa sürede büyük başarı kazanan Burcu, Yağmur ve Damla Hanım ile markalarını ve gelecek planlarını konuştuk.
Moeva London, üç kişi beraber kurduğunuz bir marka. Nasıl bir araya geldiniz?
Burcu Togay: Yağmur ve Damla kardeş zaten; İstanbul'dan tanıyorduk birbirimizi, eğitim için gittiğimiz Londra'da arkadaşlığımız güçlendi. Yurtdışında aileden uzak olunca dostlukların daha da pekiştiğine inanıyorum. Yaşanan her zorluğu, güzellikleri hep birlikte yaşadık. Ailelerimizden uzak olunca birbirimizin ailesi gibi olduk. Girişimcilik anlamında her zaman bir şeyler yapmak istiyorduk, okulumuzun son yılında gerçekleştirdik.
Damla Zırh: Tasarım yolculuğumuz, üçümüz de Londra'da üniversite okurken başladı. Burcu, Central Saint Martins'de tasarım, ben Regents University'de işletme, Yağmur da yine Regents University'de satış pazarlama okuyordu. Yazın hem güneşlenebileceğimiz hem denize girebileceğimiz hem de kendimizi içinde iyi hissedebileceğimiz bir mayo-bikini markası bulmak çok zordu, bu yüzden de okulumuzun son senesinde Moeva'yı kurmaya karar verdik. 2012 yılında da amacımıza ulaştık.
Moeva London, Londra merkezli bir marka, ilk olarak orada kurup sonradan Türkiye'de tanıttınız. Genelde tam tersi tercih edilir. Neden böyle bir karar verdiniz?
Yağmur Zırh: Bizim için markamızı Londra'da kurmak biraz tesadüf oldu diyebilirim, şirketi orada yaşarken kurduk ama hedefimizde hep bir dünya markası olmak da vardı. Bu yoldaki başarımızda Londra'da da kurmamızın katkısı oldu diyebilirim. İlk başladığımızda Moeva'yı fuarlarda tanıtmaya basladık, güzel bir geri dönüş aldık. İlk satış yaptığımız yer Harvey Nichols Dubai oldu. Dergi olarak da ilk Vogue UK'de yer aldık, bu da bizi çok motive etti.
Mayo ve bikini tasarımını tercih etmenizin nedeni neydi?
Burcu: Bu fikir, kendimiz için mayo ararken ortaya çıktı diyebilirim. Damla'yı bir gün yeni aldığı bir bikiniyi değiştirmeye çalışırken buldum ve o gün "Biz bu işi yapmalıyız" dedim ve başladık. O gün bugündür devam ediyor bu yolculuğumuz. Yaz aylarında hem rahatlıkla yüzebileceğimiz ama içinde de kendimizi şık hissedebileceğimiz mayo ve bikini bulmak çok zordu. Biz de bunun üzerine odaklandık ve Moeva London markasını kurduk.
Üç kişi anlaşmak zor olmuyor mu? Ortak noktada nasıl buluşuyorsunuz, her konuda anlaşır mısınız?
Damla: Ortaklıklar genelde çok zor oluyor, birbirimizi tamamlayan özelliklerimizin ve iş disiplinimizin olması bizi bir arada tutan en büyük etken oldu diyebiliriz. Aramızda görev bölüşümü var. Bu nedenle de herkesin kendi sorumluluklarına ve yönetimine saygı duyuyoruz. Bunun yanı sıra kendimizde aylık performans değerlendirmeleri yapıyoruz.
Tasarım süreciniz nasıl geçiyor? Hepiniz bu sürecin içinde aktif olarak yer alıyor musunuz?
Burcu: Dediğimiz gibi aramızda iş bölümü var. Yağmur satış, Damla da pazarlamayla ilgileniyor; tasarımları ben yapıyorum. Her sene tasarım ekibimizle de yurtdışındaki fuarlara katılıyoruz. Fuarlarda bir sonraki sezon için trendleri ve kumaşları inceliyoruz. Bunun yanı sıra ürünlerin son seçiminde de üçümüz karar veriyoruz.
Tasarlarken neden ilham alıyorsunuz? Mayo tasarımında dikkat edilmesi gereken unsurlar var mı?
Burcu: Moeva London zaten oldukça minimal çizgide ilerleyen bir marka, kendim de Endüstri Ürünleri okuduğum için ince detayların kıyafete taşındığında daha güzel ve büyüleyici göründüğünü fark ettim, tasarımda yine bu tarz detaylardan ilham alıyorum. Her koleksiyonu oluştururken ilham aldığımız konu değişiyor, ben de kendi tarzımı yansıtarak ve tabii ki Moeva'nın çizgisinde ilerleyerek tasarımlar yapıyorum. Mayo, kıyafetten biraz daha farklı çünkü vücut üzerinde çok fazla hakimiyet alanı yok, dolayısıyla her küçük detay aslında oldukça büyük etki yaratabiliyor.
Kıyafet tasarımına göre mayo ve bikini daha kısıtlayıcı bir alan gibi duruyor. Yeni fikir bulmakta zorlanıyor musunuz?
Burcu: Kısıtlayıcı olarak tanımlamaktansa, daha farklı bir süreç olarak görüyorum. Aslında çok fazla bir seçenek yokmuş gibi görünse de olay bunun tamamen zıttı, en ufak detay farklı bir güzellik katabiliyor tasarıma, ya da farklı bir bakış açısı. Kumaş tercihlerinde bile tül yerine file kullanıldığında havası değişir, dolayısıyla hayır, fikir bulmakta zorlanmıyoruz, aksine eğlenceli bir süreç haline gelebiliyor.
Yurtdışında da dikkat çeken bir markasınız. Bu zamana kadar yabancı ünlülerden tasarımlarınızı giyen isimler var mı?
Yağmur: Evet, ünlü isimler tarafından son iki yıl içinde oldukça beğenildik. Cameron Diaz, Nicole Scherzinger, Rita Ora, Lindsay Lohan, Rosie Huntington-Whiteley gibi ünlü vepopüler isimler tasarımlarımızı tercih etti. Onların üzerinde Moeva'yı görmek de tabii ki bizi çok sevindiriyor. Onun dışında dünyaca ünlü blogger Chiara Ferragni de Moeva mayolarını tercih eden ünlü bir isimlerden biri.
Genç yaşta kısa sürede hem Türkiye'de hem de yurtdışında başarı kazandınız, nasıl bir his bu?
Damla: Çok çalışmanın getirdiği bir ödül diyebiliriz bence, çok emek harcıyoruz. Bulunduğumuz noktada olmaktan dolayı çok mutluyuz ama bu çok çalışmamızın eseri ve çalışmalarımıza aynı hızda devam ediyoruz.
Elif Gönlüm'ün ev sahipliğine düzenlenen bir event ile tasarımlarınız tanıtıldı ve çok dikkat çekti...
Damla: O event'te çok büyük tepkiler aldık gerçekten. Tasarımlarımızı beğenip, tercih eden Türkiye'deki ünlü isimlerle tanıştık ve yeni sezonumuzu tanıttık. Elif Gönlüm'ün de bize çok yardımı oldu, hem event süresince hem de öncesinde. Günün sonunda yorulduk, ama tanıtım davetinin çok güzel geçtiğini söyleyebiliriz.
Yeni sezonda plajlarda hangi trendler hakim olacak?
Burcu: Bu yaz plajlarda eğlenceli ama şık bir trend görülecek; farklı tasarımlar, değişik kumaş kombinleri ve tabii ki renk uyumları ön planda. Canlı tonların hakim olduğu bir yaz modası hakim olacak ama pastel renkler küçük detaylar bir arada kullanılmaya devam edecek.
Kadınlar, bikini veya mayo alışverişinde nelere dikkat etmeliler?
Burcu: Her vücut tipine yakışan farklı model var. Vücuda uygun bikini ve mayo alındığında etkisi çok daha farklı oluyor. En önemlisi insanın kendine en çok yakışanı tercih etmesi, onun dışında sezonsuz modeller her zaman daha çok tercih edilir; yani, belli bir desene bağlı kalmadan, her sezon rahatlıkla giyebilecek ürünlerin tercih edilmesi önemli...
Gelecek için Moeva London'ın yeni planları neler?
Yağmur: Şu an markamızı 17 ülkede satmaktayız, başladığımız tarihten bu yana çok büyük gelişmeler kaydettik, önemli olan aynı yükselişin devamlılığını sağlamak diye düşünüyoruz. Hem biz büyüyoruz hem de her yıl koleksiyonumuzu genişletiyoruz. Bizim için önemli olan başarımızı ileride de aynı şekilde devam ettirebilmek.