Röportaj: Bade ÇAKAR
Fotoğraflar: Koray IŞIK
İlkleri gerçekleştiren firma olarak tanınan VIP Turizm, başarılı projelerine bir yenisini daha ekleyerek, "Dünyanın kalbine giden yol, Türk mutfağından geçer" dedi ve Gastro Alaturka etkinliğini yarattı. Başta gastronomi olmakla birlikte, aynı zamanda bir turizm, Türkiye tanıtımı, kültür ve sanat projesi olan Gastro Alaturka'yı konuşmak için VIP Turizm Danışma Kurulu Başkanı ve VIP Event CEO'su Yasemin Pirinçcioğlu ile bir araya geldik. "Bizim mutfak kültürümüz çok zengin ve kıymetli, ama ne yazık ki, arka planda kalmış durumda" diyen Pirinçcioğlu, büyük ilgi gören ve 11-12-13 Mayıs'ta Antalya Lara Düden Park'ta gerçekleşecek etkinliğin Türk mutfak kültürüne katkısını anlattı.
Turizm sektörüne girişiniz ne zaman ve nasıl oldu?
1968 yılında İstanbul'daki Fransız lisesi Notre Dame de Sion'da okurken annem İnci Hanım ve babam Fethi Pirinçcioğlu tarafından kurulan VIP Turizm'de Öğrenci Seyahat Danışmanı olarak çalışmaya başladım. Kopenhag'ta, İskandinav Öğrenci Seyahat Hizmetleri'nde eğitim aldım. İş hayatına THY'de stajyer olarak çalışarak başladım. Fransa'da Sorbonne'da pazarlama eğitimi aldıktan sonra Paris'te Air France'ın turizm şirketi olan Jettours'ta tur operatörlüğünde çalıştığım sırada, 1976'da Montreal Olimpiyatları'nda görev aldım. 1994 yılında tekrar VIP Turizm'de çalışmaya başladım. Halen CEO olarak görev yapıyorum. Ben çalışan bir anne ve kadın girişimciyim.
VIP Turizm'i diğerlerinden ayıran özellikleri nelerdir?
Annem İnci Pirinçcioğlu ile babam Fethi Pirinçcioğlu, VIP Turizm'i 1968 yılında kurdu. Annem, aynı zamanda tercüman ve rehberlik mesleğinin kurucularındandır ve 001 numaralı kokartlı Türkiye'nin ilk rehberidir. Turizm Bakanlığı'nın tohumu sayılabilecek ilk turizm enformasyon bürosunu 1954 yılında kurarak, Türkiye'de turizm hareketini başlatan, ilk kongre turizmini gerçekleştiren babam ise Türkiye'de Turizm Yazarları Derneği Onursal Başkanı'dır. VIP Turizm'i, kurarken kendilerine, "Türk misafirperverliğini profesyonel anlamda uygulamak ve dünyaya tanıtmak" hedefini koymuşlar. Kısacası VIP Turizm kuruluşundan itibaren turizmde öncü roller üstlenen, 50 yıllık tecrübesiyle kongre ve etkinlik yönetiminde öncü kuruluş olarak öne çıkıyor. Türkiye'de uzaklara seyahat denince akla gelen ilk firma yine VIP Turizm'dir. Yıllardır, Hindistan ve ötesi, Küba, Afrika'da safari, Avustralya, Kore & Japonya ile Çin turlarında misafirlerimizi eşsiz deneyimler sunarak ağırlıyoruz. VIP Turizm olarak sanat turlarından, uzay seyahatine uzanan geniş bir yelpazede hizmet veriyoruz.
Gastro Alaturka etkinliğinden biraz bahsedebilir miyiz? Nasıl doğdu bu fikir?
Gastro Alaturka, başta gastronomi olmakla birlikte, aynı zamanda bir turizm, Türkiye tanıtımı, kültür ve sanat projesidir. Tüm bu alanlar benim yıllardır içinde olduğum, firmamızın öncülük ettiği alanlar. Dolayısıyla asıl bu fikrin doğmaması şaşırtıcı olurdu. Mutfak ve yemek, bir kültürdür ve sanattır. Her ülkenin kendi mutfağı özgün kültürünün bir parçasıdır. Hemen hemen tüm dünyayı gezmiş bir profesyonel olarak belirtmek istiyorum, bizim mutfak kültürümüz o kadar zengin ve kıymetli ki, ama ne yazık ki, bir o kadar da arka planda kalmış durumda. Kendi tarihimize bakarak güç aldık. Bildiğiniz gibi, Lale Devri sırasında kültürümüz Avrupa'yı o kadar etkilemişti ki; Turquerie akımı başlamıştı. Türk kahvesi, Türk lalesi, Türk usulü düğünler, Türk halıları... Avrupa'nın ileri gelenleri evlerinde Türk kültürünü yansıtmakta birbirleriyle yarışıyorlardı. Biz hem o dönemdeki etkiyi canlandırmak, hem de Türkçe anlamıyla âlâ'ya da gönderme yaparak Gastro Alaturka adını seçtik. Çıkış noktalarımızdan birisi "Dünyanın kalbine giden yol, Türk mutfağından geçer" dedik ve yola koyulduk.
Etkinlikte misafirleri neler bekliyor?
12-13 Mayıs hafta sonu aynı zamanda Anneler Günü'nü de kapsıyor. Annelerin mutlaka tabaklara son bir kaşık daha eklemesi gibi, biz de bu etkinlikte bir fark daha nasıl yaratabiliriz, hep bunları düşünüyoruz. Etkinlikte Anneler Günü sürprizlerimiz de yer alıyor. Buraya katılacak herkesin, yeni lezzetlerle, farklı bir eğlenceyle karşılaşacağını garanti edebiliriz. 14 bin yıllık mutfak birikimi, Hitit, Selçuklu, Osmanlı mutfağı, 6 bölgenin hasadı, Anadolu ve Trakya'nın doğal bağları, taze, dalından lezzetler, deniz ürünleri başlıklarının yanı sıra yerel tohumdan, arıların önemine, atıksız mutfaktan gıda hijyenine, coğrafi işaretlerin öneminden Türk mutfağının 'haute cuisine'e dönüştürülmesi için markalaşmaya uzanan bir yelpazede gastronomi ile ilgili, kaliteyi ve değeri beraberinde getirecek tüm başlıkları ele alıyoruz.
Bu tür etkinlikleri planlarken nelere dikkat ediyorsunuz?
Her Gastro Alaturka etkinliğimiz için ayrı Danışma Kurullarımız var. Antalya Danışma Kurulu'muz da çok güçlü isimlerden oluşuyor. Hepsine çok teşekkür ederiz. Güçlü bir ekiple, büyük bir emekle projemizi hayata geçirmek için birlikte çalışıyoruz.
Birkaç sezon turizm açısında durgun diyebileceğimiz dönemler yaşadık. VIP Turizm bundan etkilendi mi?
Bu sezon ilgi nasıl Turizm barış ortamını seviyor ve kültürler arası etkileşim sağlayarak, önyargıları kırarak barışa da katkıda bulunuyor. Bölgemizdeki sorunlarla beraber turizmi geliştirmeye çalışmaktan başka bir yolumuz bulunmamakta. Uzmanlaşma, mesleki tanım, mesleki kurumsallaşma vb. sağlanarak, iş bölümleri ve işbirliklerinin çerçevesi daha net çizilmeli. Sivil ve devlet kurumları, sektörün tüm bileşenlerinin ortak platformlarda buluşması ve vizyonu geniş projeler üretmesi gerekmektedir. Biz vizyoner bakış açımızla etkilerini hafifletmeye, çıkış yolları üretmeye devam ediyoruz. VIP Turizm ayrıcalığını bilen misafirlerimiz bizimle seyahati tercih etmeye devam ediyor ve yeni kesimlerle de buluşmaya gayret ediyoruz.