"PR sadece firmaların haberlerini yayınlatmak değildir"

Yaklaşık 20 yıldır iletişim sektörünün içerisinde olan Banu Ergin ile kendi adını taşıyan Banu Ergin PR üzerine konuştuk. Ergin, etkin bir PR çalışmasının nasıl olması gerektiğinden, trilyonluk yatırımları nasıl yönettiklerine kadar birçok konuyla ilgili

"PR sadece firmaların haberlerini yayınlatmak değildir"

İletşsim fakültesi mezunu olan, yazılı ve görsel basında yıllarca çalışan ve 2003 yılında da kendi PR şirketini kuran Banu Ergin, inşaat, otomotiv, yatak, mücevher, perakende ve turizm gibi sektörlerinden önemli markalara PR hizmeti veriyor. Yıllarca basında çalışmasının PR sektöründe kendisine büyük avantajlar sağladığını söyleyen Ergin, basın gözü ve ruhunu taşımanın, PR sektöründe çok önemli bir avantaj olduğunu belirtiyor. Ergin, PR'ın önemini, kendi firmasının diğer PR şirketlerinden farkını ve hedeflerini anlattı.

Öncelikle sizi biraz tanıyabilir miyiz? Bugün bulunduğunuz konuma gelene dek ne gibi işler yaptınız?
İstanbul Üniversitesi İletşsim Fakültesi mezunuyum. Bunun yanı sıra North Carolina State University marka ve PR danışmanlığı bölümünden iki yıl dönemsel eğitimler aldım. Yaklaşık 20 yıldır iletişim sektörünün içerisindeyim. Deyim yerindeyse işin mutfağından bugünlere geldim. Alem FM, Flash TV, Kral TV ve Star TV'de müzik programları sundum. Yine Star TV'de tanıtımlar seslendirdim. Birçok film ve çizgi film dublajının yanı sıra ATV ve Star TV'de magazin ve yaşam haberleri muhabirliği yaptım. Sonrasında Birol Güven ve Gani Müjde gibi başarılı isimlerin yaptığı dizi ve TV projelerinin genel koordinatörlüğünü yaptım. 2003 yılında ise kendi şirketimi kurdum. Star TV ve ATV'de yayınlanan yarışma ve ekonomi programlarının yapımcılığını üstlendim. Tüm bu tecrübe ve birikimim PR ve marka yönetimi alanında profesyonel olarak ilerlememe yardımcı oldu. Basın gözü ve ruhu taşımak büyük avantaj.

Banu Ergin PR'a gelecek olursak... Uzun yıllar basın tarafındayken artık diger taraftasınız... Basından geliyor olmanızın avantajları oldu mu?
Kesinlikle oldu. Aynanın diğer yüzüne geçtim. Ama o aynada herkesten nasıl farklı ve güzel görünebileceğinizi öğrenmiştim. Ekibim de, benim gibi basın kökenli. Bu durum danışmanlık ve iletişim hizmeti verdiğimiz markalar için büyük avantaj sağlıyor. Bir konunun yazılı ve görsel medyada etkin bir şekilde nasıl yer alabileceğini öngörebilmek işimiz açısından çok önemli. Televizyonun 'haber' anlayışı ile gazete ve dergilerin 'haber' anlayışını iyi biliyor ve aradaki farkı müşterilerimize çok iyi anlatıyoruz. Her etkinliğin haber olamayacağı, ne gibi unsurlar işin içine girerse konunun haber özelliği taşıyacağı gibi noktaları bir gazeteci/muhabir gibi görüp değerlendiriyoruz. Basın gözü ve ruhunu taşımak, PR sektöründe çok önemli bir avantaj.

Müşteri portföyünüzde hangi sektörlerden markalar yer alıyor?
İnşaat, otomotiv, yatak, mücevher, perakende ve turizm gibi sektörlerin önemli oyuncularıyla çalışıyoruz. Butik büyümekten yana olduğumu belirtmeliyim. Gerçek anlamda seçici davranıyorum. Sektöre kendi adımla girdiğim için yaptığımız işlerin kaliteli olmasına özen gösteriyorum. İletişim danışmanlığını yaptığımız markalara özel ve kaliteli hizmet vermeyi tercih ediyorum.

Özellikle rekabetin olduğu sektörlerde PR'ın önemi her geçen gün artıyor. Başarılı PR hizmeti denildiğinde Banu Ergin PR'ın farkları neler?
Sizin de söylediğiniz gibi işimizin önemi her geçen gün artıyor. Milyar dolarlık işlere imza atan firmalar, rakiplerinden sıyrılabilmek için PR'a başvuruyorlar. Ayakta kalabilmek, müşterilere iyi hizmet sunabilmek ve kalıcı işlere imza atabilmek çok önemli. Portföyümüze eklediğimiz her yeni marka, mevcut müşterilerimizin referansıyla bizi buluyor. Bu durum da bizim için ayrı bir sorumluluga sebep oluyor. Biz müsterilerimize yol arkadaslıgı yapıyoruz. Geri dönüsü kısa sürede olacak projeler öneriyoruz. Ayakları yere basmayan fikirlerle zaman harcamak yerine, gerçekleştirebileceğimiz projeler üzerinden ilerliyoruz. Belli dönemlerde marka yöneticileri ile basın mensuplarını bir araya getirerek ilişkilerinin güçlenmesini sağlıyoruz. İletişimimizi sadece bülten servisi üzerinden yapmıyoruz. Butik hizmet anlayışını benimsiyor ve bu doğrultuda ilerliyoruz. İşimizin birçok alt dalı var. Sadece haber çıkmasını sağlamak değil; aynı zamanda etkinlik, lansman, sosyal medya, kampanya ve kriz iletişimi gibi diğer önemli konularda da markalarımızın yanındayız. Yazılı ve görsel medyada başarılı sonuçlar elde edebilmek için saydığım bu noktaları bir bütün olarak değerlendiriyoruz.

Peki sizce PR nedir? Nasıl tanımlarsınız?
PR; marka, kişi ya da firmanın ulaşmak istediği kitleye en doğru mesajlarla yazılı veya görsel basın aracılığıyla iletişiminin yapılmasıdır. PR sadece firmaların haberlerini yayınlatmak değildir. Trilyonluk yatırımları yönettiğimiz için, basın iletişimi adına attığımız her adıma çok dikkat etmemiz gerekiyor. PR'ı yapılan marka, kişi ya da firmanın rakipleri arasından çok kısa sürede ayrıştırılması gerekir. Bunun için özel projeler geliştirmek gerekir. Bu projelerin (PR'ı yapılan konuya göre) bir kısmı marka bilinirliliğine, bir kısmı ise satışa yönelik olmalıdır. En önemli detay ise bu projeler haber olarak basının dikkatini çekmeli ve nihai tüketiciye olabilecek en kısa sürede ulaşılmalıdır. Bunun yanı sıra itibar ve marka yönetimi sorumluluğunu omuzlarınızda her gün hissediyor olmanız gerekir. Kişisel PR'da bu yük biraz daha ağırlaşır. Doğru programlanmayan marka stratejilerinde firma, tamiri olmayan çıkmazlara girebilir. PR stratejileri belirlenirken öngörü, detay ve basın gözü üçgenine dikkat edilmelidir. Biri eksik olursa, o markaya yapılan bütün yatırımların (üretim, AR- GE, pazarlama) dengeleri bozulur. PR'ı restoranda mutfakta pişen yemeği en iyi sunumla masada oturan müşterilere ulaştıran garsonlara benzetiyorum. Yanlış bir sunumla en güzel yemek bile insana zevk vermez...

Peki ya PR'ın önemli kollarından kriz yönetimiyle ilgili neler söylemek istersiniz?
Kriz yönetimi çok hassas dengeler içerir. Çok karışık bir ortamda arkadaşınızın elini sıkıca tutmalı ve hiç zarar görmeden onu o ortamdan uzaklaştırmalısınız. Kriz yönetiminde sektöre hakim olarak, farklı açılardan olaya bakmak gerekiyor. Farklı bakış açıları öngörülerek oluşturulan PR stratejisi, markanın zarar görmeden yönetilebilmesini sağlıyor.

Gelecek hedefleriniz nedir? Özellikle hizmet verdiğiniz marka ya da sektörler var mı?
İletişim yüzyılında sadece üretmek ve satmak yeterli değil. Bu aşamaları anlatmak da gerekiyor. Bu noktada devreye PR giriyor. Her başarılı markanın arkasında bir PR desteği olduğuna inanıyorum. İnşaattan turizme hukuktan teknolojiye kadar, Türkiye'nin büyümesine katkı sağlayacak markalarla çalışmak istiyoruz.

6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu uyarınca hazırlanmış aydınlatma metnimizi okumak ve sitemizde ilgili mevzuata uygun olarak kullanılan çerezlerle ilgili bilgi almak için lütfen tıklayınız.