RÖPORTAJ GÜLÇİN İŞLER FIRAT gulcin.firat@sabah.com.tr
Uzun yıllar Ferrari ve Maserati gibi dünyaca ünlü lüks otomobil firmalarının Türkiye'deki yöneticiliğini üstlenen Ferhat Albayrak, otomotiv sektöründen müzik prodüktörlüğüne ve girişimciliğe kadar pek çok alanda çok yönlü bir insan olmasıyla dikkatleri çekiyor. Aynı zamanda, elektronik müzik piyasasının önemli DJ'leri arasında yer alan Ferhat Albayrak, Minoto isimli start-up'ı ile girişimciliğe de başlamıştı. Albayrak, son olarak bu yoğun temposuna otomobil koleksiyonerlerine hizmet vermek için kurduğu 'Albayrac'ı da ekledi. Biz de kendisine hem otomobil tutkusunu hem de klasik araçlar konusunda merak ettiklerimizi sorduk.
Ferhat Bey otomobil tutkunuz nereden geliyor?
Otomobil tutkum küçüklük yıllarımdan geliyor. Babamdan henüz 4 yaşındayken duyduğum "Dünyada bir spor otomobiller vardır, bir de Ferrari" sözünden sonra yaşamım otomobiller ve onun kültürü etrafında şekillendi, biçimlendi. Yıllar geçtikçe tutkum daha da büyüdü, öğrendikçe bu kültürün ne kadar uçsuz bucaksız olduğunu anladım ve daha çok keyif almaya başladım.
Otomobil dünyasını bir de sizden dinleyelim. Lüks ve premium otomobil sahibi olmak sadece bir otomobile sahip olmak mıdır, yoksa bunun ayrı bir kültürü ve vizyonu var mıdır?
Lüks otomobil aslında kelime anlamı gereği, ihtiyaç dışı otomobil anlamına da gelir. Yani siz ihtiyacınız olmayan bir ürüne, ihtiyacınızdan fazla bir bedel ödemeyi kabul ediyorsunuz. Neden? Bunun tabii ki çok cevabı var; daha çok konfor, daha çok güvenlik, daha çok hız, başkalarından faklı olma isteği, herkesin sahip olduğundan fazlasını isteme ve bunun türevleri olarak sayabiliriz. Parayı kazanmak ile beraber parayı harcamak da ayrı bir meziyet olduğundan, lüks otomobillerin de bir kültürü ve tarihi olduğunu kavramak, size sahip olduğunuz ya da olacağınız araçtan daha fazla keyif almanızı sağlayacaktır.
Albayrac isimli yeni girişimizden bahseder misiniz? Aynı zamanda yeni şirketiniz, klasik araç tutkunları için danışmanlık verdiğiniz bir platform. Nedir buradaki lüks müşterisinin ortak noktaları?
Albayrac'ı 1995'den beri araç sattığım müşterilerimin isteği doğrultusunda kurdum. Onlar Türkiye'de bulamadıkları araçları güvenle temin edecekleri bir yer arıyorlardı; buna vesile olan onlardır. Klasik otomobiller de benim uzmanlık alanıma girdiği için, bu konuda hem koleksiyon yapmak isteyen hem de bu kültüre yeni başlamak isteyen kişilere danışmanlık vereceğim. Aslında bunu zaten yıllardır yapıyordum, sadece adı artık 'Albayrac' oldu. Kişilerin istekleri, bütçeleri ve zevkleri ile paralel talep ettikleri klasik otomobilleri Türkiye'den, Avrupa'dan ve Amerika'dan temin ediyorum. Ayrıca dünyadaki yeni trendleri, yeni talep gören araçları ve potansiyel yıldızları analiz edip, buna göre öncesinde satın alımlar için tavsiyelerde bulunuyorum.
Hayali kurulan araçlar tanımına giren araçlar nelerdir?
Çoğunlukla maddi sebeplerden dolayı şu an sahip olamadığınız araçlar. Bu araç bazısı için 20.000 TL'lik bir Renault olabilir, bazısı için de 20.000.000 TL'lik bir Bugatti. Sınır yok.
Nasıl koleksiyoner olunur? Otomobil koleksiyoneri olma şart/kuralları nelerdir?
Koleksiyonerlik bana göre sınırsız mutsuzluktur. Koleksiyon yapmanın verdiği haz, bilgi dağarcığınızı geliştirmek için yaptığınız uğraşılar, kültürün bir parçası olma ve hobi sahipliği duygusunu bir kenara bırakırsak, koleksiyonerler hep mutsuzdur, zira koleksiyonda hep eksik bir parça vardır ve hep onu tamamlamak isterler. Buna bence Ralph Lauren'in ya da Petersen'ın koleksiyonu da dahil. Öncelikle bunun bilincinde olmak gerekir. Koleksiyonerlik eskiden bir seri, bir sınıf, bir marka, hatta bir renk toplamaktan ibaretti, şu an sadece en pahalı ve en az üretilene yönelmiş vaziyette. Otomobili sevmek ve bunu bir hobi olarak görmek, koleksiyonerliğe başlamak için bence yeterlidir. Ayrıca konu ile ilgili yabancı yayınları takip etmelerini, açık arttırmaları izlemelerini, fuarlara gitmelerini tavsiye ederim.
Türkiye'de en çok tercih edilen klasik otomobiller neler ve neden onlar tercih ediliyor?
Klasik otomobil denilince en çok talep gören otomobiller Mercedes- Benz'in 'Pagoda' lakaplı 63-71 arası, W113 kasa 230-280 SL modelleri, Ford Mustang'ın 1. ve 2. jenerasyonu, Porsche'nin 993 ve öncesi kasa 911 modelleri olarak hemen ilk başta sayabilirim.
Türkiye ve dünyadaki en iyi, sizin de takip ettiğiniz ve beğendiğiniz otomobil koleksiyonerleri kimlerdir?
Türkiye'de Artam, Özgörkey, Arsay, Ataman koleksiyonları, dünyadaki örnekleri ile ölçüşecek kalitede olan koleksiyonlardır. Dünyadaki en beğendiklerim ise Ralph Lauren, Petersen, Jay Leno, Nick Mason, Rodger Dudding koleksiyonları ilk alıma gelenler.
Elektrikli araçlar konusunda da destek veriyorsunuz; elektrikli araçlara talep ülkemizde nasıl?
Elektrikli araç bilinci ülkemizde yavaş yavaş gelişiyor. Bana göre tüketici tarafında, en azından belli bir kesim, elektrikli otomobil satın almaya hazır, ancak arz tarafı, yani distribütör tarafı buna hazır değil. Elektrikli otomobil artık hayatımızın vazgeçilmez bir gerçeği ve bu tahmin ettiğimizden çok daha hızlı şekilde satın alma kararlarımızın bir parçası haline gelecek.
Aynı zamanda müzik dünyasının çok önemli DJ'lerinden birisiniz. Bu alanda neler yapıyorsunuz?
Elektronik müzik benim için otomobil gibi bir tutku. Bunu da 1996'dan beri profesyonel olarak yapıyorum. 2009'da kendi plak şirketim Jeton Records'u da kurduktan sonra uluslararası arenada daha fazla bilinir hale geldim. Türkiye'de son 4 senedir her ay kendi Jeton Event'lerimizi yapıp, burada da kültürün gelişimde yer almaya çalışıyoruz. Ayrıca son projemiz 'Get Hyped' Türkiye'nin ilk elektronik müzik konferansı, Covid-19 olmasa mart sonunda Zorlu PSM'de gerçekleşecekti, bunu da yaz sonuna ertelemek durumunda kaldık.