RÖPORTAJ: GÜLÇİN İŞLER FIRAT gulcin.firat@sabah.com.tr
FOTOĞRAFLAR: CANAN YETİŞTİ SATKIN
Dört mevsimin en güzelinin yaşandığı, doğası, zengin yemek kültürü, misafirperver, sıcakkanlı insanlarıyla Türkiye'nin en gözde şehirlerinden biri olan Adana, adını Uluslararası Portakal Çiçeği Karnavalı ile de taçlandırmaya devam ediyor. 2013 yılından bu yana yurtiçinden ve yurtdışından gelen onbinlerce kişiyi, portakal ağaçlarının çiçek açtığı ve o büyülü kokuyu tüm kente yaydığı dönemde 'dostluk ve sevgi' çatısı altında buluşturan 'Nisanda Adana'da-Uluslararası Portakal Çiçeği Karnavalı'nın 7'ncisi bu yıl 3-7 Nisan tarihleri arasında düzenlenecek. Türkiye'nin ilk ve tek sokak karnavalı olarak dünyanın sayılı karnavalları arasına girme yolunda önemli bir mesafe kat eden karnavalın detaylarını konuşmak üzere, karnavalın fikir önderi Toyota Türkiye Pazarlama ve Satış A.Ş. CEO'su Ali Haydar Bozkurt ile bir araya geldik.
Portakal Çiçeği Karnavalı için geri sayım başladı. Nereden çıktı bu karnaval gerçekleştirme fikri?
Adana'da doğmadım ama orada büyüdüm. Hayatımın 29 yılı orada geçtiği için çocukluk, gençlik anılarım hep Adana'da oldu ve o yüzden hiç kopmadım. Adana'da nisan ayı gelince portakal ağaçları çiçek açar ve muhteşem bir koku sarar her yeri... Ben Adana'dan ayrılınca bu kokuyu, o muhteşem bahar ışığını özlediğimden her yıl nisan ayında mutlaka Adana'ya giderdim. Her gün 2-3 saat sokaklarda yürür o güzelliği yaşardım. Çok arkadaşımı Adana'da gezdirdim, kebabımızı ve diğer tüm güzelliklerimizi tattırdım kısacası güzelliği yaşatmaya çalıştım. Buradan yola çıkarak dedim ki bir olay yapalım ki herkes Nisan'da Adana'nın güzelliğini yaşasın.
Harika! Sonra...
Aklıma ilk gelen cümleyi kağıda yazdım: 'Nisanda Adana'da'... Karnavalımızın markası böyle başladı. Nisanda herkes Adana'da toplansın ama buna farklı bir amaç koyalım derken dedik ki bir sürü festival var, karnaval hiç yok. Hemen adına karar verdik 'Nisanda Adana'da Uluslararası Portakal Çiçeği Karnavalı'. Tam bir sokak işi, eğlenceler, gösteriler, kortej. Uluslararası dedik çünkü Kanada, Brezilya, Kore gibi ülkelerden bile gelenler oluyor. Bu yıl da dünyanın dört bir yanından yabancı misafirlerimiz gelecek. Daha 2. yılımızda sokaklar birçok ülkenin bayraklarıyla doluydu.
Bu yıl 7. kez düzenliyorsunuz. Ne hissettiriyor bu karnaval size?
İki duyguyu bir arada hissediyorum. Birincisi çok mutlu oluyorum ve yüzümde tatlı bir gülümseme oluyor. Bir hayaldi gerçeğe döndü. Gerçekten bu seviyeye bu kadar kısa sürede ulaşacağımızı bilmiyordum, 10 yılda ulaşırız dediğimiz noktaya 3. yılda ulaştık. İkincisi de kendi başıma ne büyük iş açtım diyorum (gülüyor). Eskiden tek başıma giderdim, sokaklarda yürürdüm, sakin sakin kaldırımlarda otururdum. Şimdi 7 yıldır hiçbir karnavalda 1 dakika oturmadan, kahvaltı etmeden, uykusuz çalışıyorum. Tabii ki bu işin şakası, aldığımız sonuca bakınca, herkesi sokakta mutlu görünce o yorgunluğa çok değiyor.
En çok Adana halkı mutlu oluyordur diye düşünüyorum.
Adanalılar çok mutlu oluyor birkaç sebeple... İlk olarak Adana'ya imaj açısından olumlu katkısı var. Şehrin algısı pozitif anlamda yukarı bir yere taşındı. Adanalılar sert, kavgacı gibi gösterilir ama çok mert, misafirperver tarafları vardır aslında bunlar görülüyor. Bir sürü farklı ilden kadın kadına gelen gruplar oluyor, görüyorlar ki onlara bir emanet gibi davranıyorlar, gidecekleri yere götürüyorlar. Hoşgörülü, çok güzel bir ortam oluşuyor ve insani değerlerimizi, birlikte omuz omuza eğlenebildiğimizi görüyoruz. Kimse kimseyi ötekileştirmiyor. Esnafın morali yükseliyor, mağazalarını gece 12'ye kadar açık tutuyorlar, ticaret artıyor. Sadece Adana'da değil Antep, Hatay, Tarsus, Mersin civar otellerde doluluk artıyor.
Bu karnavalın diğer festivallerden farkları neler?
Sokak eğlencesinin, konserlerinin yanı sıra bir sürü sanat, spor, felsefe, aktivitesi yapılıyor. Türkiye'nin her yerinden 600 sporcu geliyor, yarışıyorlar, Satranç turnuvası, felsefe panelleri, tango gösterileri, halk oyunları yapılıyor, fotoğraf ve resim sergileri oluyor. Yine Türkiye'nin her yerinden 300-400 motosiklet sürücüsü karnavalda toplanıyor ve motosiklet orkestrası şovu yapıyorlar. Vosvoscular, karavancılar geliyor. Yani kısacası herkes kendine göre bir şey bulabilir. Yurtdışı için paket programlar yapıyoruz. Mesela bir haftalık plan yaparak Adana'ya bu festivale gelen bir turist Adana civarında İskenderun, Mersin, Antep, Kapadokya'yı gezebilir. Bu sebeple bu karnaval Adana'dan çıktı, o bölgenin turizm tanıtımına doğru gitmeye başladı.
Bu yılın yenilikleri var mı ya da beklentileriniz neler?
Bizim bir kortej yürüyüşümüz oluyor her yıl ama çok büyüdü artık sokaklara sığmaz oldu. 90 bin kişi olmuştuk ve yürüyemez hale geldiğimiz için onu değiştirdik. Bu sene sadece özel kostümlü gruplarımız var, karnaval için aylar öncesinden hazırlanıyorlar, onlar yürüyecek. Bir sürü yeni şeyler olacak ama sürpriz olsun. Herkes yerini erkenden ayırtsın, otel, restoran çünkü bu yıl geçen yıllardan daha fazla katılım olacağını gözlemliyoruz.
Heyecanlı mısınız?
Heyecanlı olmaz mıyız, hem de çok heyecanlıyız! Bu karnavalın içinde büyük bir iletişim başarısı var. Bu iletişim başarısı olmadan bu kadar kısa sürede bu kadar çok insana ulaşamazdık. Bundan sonra her yıl portakallar çiçek açtığında biz olmasak da insanlar Adana'ya gidecek.
Ali Bey aynı zamanda Toyota'nın CEO'susunuz. Otomobil sektörü nasıl diye sormadan geçemeyeceğim.
Otomobil dünyası istediğimiz gibi gitmiyor tabii ki. Satışlar düştü, tabii ki keyfimizi ciddi anlamda kaçırıyor bu durum. Ama şimdilik yapacak bir şey yok. Önümüzdeki yıllarda sektörün daha iyi olmasını temenni ediyoruz. Onun dışında otomobillerimiz çok seviliyor ve hibrit otomobil deyince akla Toyota geliyor. Hibrit araçlara olan talep artacak ve bu iyi bir gidişat diyerek kendimizi avutuyoruz.