5 günde 74 bin kişi gezdi
Hazırlayan: NAZAN ORTAÇ nazan.ortac@sabah.com.tr
11 Eylül'de kapılarını açan 14. Contemporary İstanbul'u, 5 günde toplam 74 bin kişi ziyaret etti. Cİ Yönetım Kurulu Başkanı Ali Güreli, "Bu bize, 'Evet, doğru yoldayız' dedirtti. Şimdi dinlenmeden gelecek yıla hazırlanma zamanı" dedi.
Ali Güreli
11 Eylül'deki ön izleme ile açılan ve 5 gün boyunca ziyarete açık olan bölgenin önde gelen sanat fuarı Contemporary İstanbul, yoğun geçen pazar gününün ardından akşam saat 19.00'da kapılarını kapattı. 13 yıldır Akbank'ın ana sponsorluğunda gerçekleşen Contemporary İstanbul, 12-15 Eylül tarihleri arasında İstanbul Kongre Merkezi ve Lütfi Kırdar Rumeli Salonu'nda sanatseverlere ev sahipliği yaptı.
Bu yıl fuarda, 22 ülkeden 73 çağdaş sanat galerisi, 510 sanatçı ve 1400'ün üzerinde eser yer aldı. Fuarın artistik direktörlüğünü ise Fransız küratör ve sanat araştırmacısı Anissa Touati üstlendi.
"Contemporary İstanbul, şehrimizin eylül ayında yaşanan son derece coşkulu çağdaş sanat dolu günlerin odak noktası oldu" diyen Contemporary İstanbul Yönetim Kurulu Başkanı Ali Güreli, sözlerini şöyle sürdürdü: "Ülkemizin ve İstanbul'un bu eylül ayı ile başlayan ve önümüzdeki üç yıl boyunca devam edecek sanat ve kültür alt yapısı ve ortamının dünyaya tanıtılmasına çok önem veriyoruz. Bunu misyonumuz olarak görüyoruz; kentteki kültürel programı geliştirmek için aktif olarak çalışıyoruz. 2019'dan başlayarak birçok yeni müzenin açılması ile yeni bir dönem başladı. Çağdaş sanat sergileri, fuarlar, yeni açılan ve açılacak müzeler, kültür merkezleri, İstanbul'u olması gerektiği yere taşıyacaktır. Contemporary İstanbul ise bölgenin önde gelen sanat fuarı olarak bu etkinin oluşmasında ve dönüşümünde, önemli bir etkendir. İstanbul'un, dünyada beş kültür başkenti arasına girme süreci başlamıştır. Bu yakalanan pozitif etki, bizim geleceğe umutla bakmamıza neden oluyor. Çünkü değişim sadece ticari yatırımla değil, kültür ve sanata yapılan yatırımla ivme kazanır ve bizi yukarılara taşır."
Her yıl giderek büyüyen bir ilgiyle takip edilen Contemporary İstanbul'u bu yıl, 5 günde toplam 74 bin kişi ziyaret etti. Ali Güreli, fuarın bu kadar büyük bir ilgi görmesinden son derece memmun: "Bu yıl fuara inanılmaz bir ilgi vardı. Her yaştan sanatseverin, yerli ve yabancı koleksiyoncuların, gençlerin, yerli ve yabancı yazılı ve görsel medyanın ilgi odağında olduk. Bu, çağdaş sanat adına çok mutlu edici, ülkemiz için de çok mutlu edici. Sanata olan ilginin her yıl giderek artması, insanların sanata dokunması, hissetmesi, yaptığımız işin, verilen emeklerin yerine ulaşmış olması 'evet, doğru yoldayız' dedirtiyor. Şimdi dinlenmeden yeni bir döneme, gelecek yıla hazırlanmanın zamanı... Yine çok çalışıp, daha çok galeri, daha çok sanatçı ve eserle, 15. kez kapılarımızı açmak için yelkenleri doldurup denize açılma vakti ve İstanbul için çalışma vakti."
14. Contemporay İstanbul'da 22 ülkeden 1400'ün üzerinde eser sergilendi. Birçok sanatçı da fuara katılarak, eserini bizzat tanıttı.
14 yıldır Contemporary İstanbul'a destek Veren Akbank'ın Yönetim Kurulu Başkanı Suzan Sabancı Dinçer, "Contemporary İstanbul, Akbank'ın Ana Sponsorluğunda, global düzeyde bir çağdaş sanat etkinliğine dönüştü" diye konuştu.
13 yıldır Contemporary İstanbul'a destek veren Akbank, bu yılki 14. edisyonun da ana sponsoruydu. Akbank Yönetim Kurulu Başkanı Suzan Sabancı Dinçer, bu yılki fuara dair şunları söyledi: "Akbank, çağdaş sanatın ülkemizdeki gelişimine büyük katkı sağlayan Contemporary İstanbul'u 14 yıldır aralıksız destekliyor. Topluma değer katan ve fayda sağlayan her alanda gelişimi, değişimi ve yeniliği önceliklendiren Akbank, kültür ve sanat alanında da yıllardır pek çok önemli proje sürdürüyor. Akbank, sürdürdüğü kültür ve sanat projelerinde yerel ve evrensel mirasın korunarak gelecek kuşaklara aktarılmasını ve binlerce sanatsevere ulaşmasını hedefliyor. Türkiye'de çağdaş sanatı geniş kitlelerle tanıştıran ve kültür sanat gündeminin üst sıralarına taşıyan Contemporary İstanbul, Akbank'ın ana sponsorluğunda, global düzeyde bir çağdaş sanat etkinliğine dönüştü. Akbank, dünya çağdaş sanat çevrelerinde yakından izlenen Contemporary İstanbul'u desteklemeye devam edecek."
Suzan Sabancı Dinçer
Art O-Rama ile Contemporary İstanbul, bu yıl ilk defa işbirliği yaparak, 'Akdeniz Ufukları' temasıyla konuşma serileri düzenledi.
'SON EDİNİMLER' BÜYÜK İLGİ GÖRDÜ
Contemporary İstanbul bünyesinde en dikkat çeken sergilerden biri 'Recent Acquistions / Son Edinimler' oldu. Sergi, 2016'nın en önemli projelerinden 'Collectors' Stories' sergisinin devam niteliğinde olmakla birlikte, Türkiye'nin çağdaş sanat eğilimleri hakkında yakın döneme ışık tutma özelliğine de sahipti. Türkiye'nin önde gelen 42 koleksiyoncusunun ve 1 yabancı konuk koleksiyoncunun koleksiyonlarında yer alan eserleri yakından görme fırsatı sunmasının yanı sıra genç koleksiyonculara ve sanata ilgi duyanlara da yol gösterme açısından etkili oldu.
Küratörlüğünü Hasan Bülent Kahraman'ın üstlendiği sergide, aralarında Suzan Sabancı Dinçer, Leyla Alaton, Oya-Bülent Eczacıbaşı, Rezzan Benardete, Sima Lodrik, Murat Özyeğin ve Yıldız Holding'in de bulunduğu pek çok kişi ve kuruluşun koleksiyonlarından eserler bulunuyor. "Türkiye'nin yakın dönem koleksiyonculuk tarihi, aynı zamanda yakın dönem kültür tarihidir" diyen Hasan Bülent Kahraman, serginin önemini şöyle anlattı: "Son yirmi yılda Türkiye'de görsel sanatlar alanında meydana gelen koleksiyon birikimi daha önceki hiçbir dönemle mukayese edilemeyecek zenginlik ve derinliktedir. Bu koleksiyonların zenginliği öncelikle yöneldikleri sanatsal alanın genişliğinden kaynaklanıyor. Türkiye sanatında üretilen yapıtlar olduğu gibi dünyanın hemen yerinde üretilen yapıtlar da mevcut koleksiyonlarda. Modern sanat olduğu gibi, güncel sanat da mevcut. Ayrıca sanatsal üretim tekniklerinin hemen hepsi bu koleksiyonlarda temsil ediliyor. 'Son Edinimler' sergisinde bu koleksiyonlara eklenen son 2 yapıtı sergiliyoruz. Böylece Türkiye'deki koleksiyoncuların eğilimleri, yönelimleri, tercihleri ve arayışları konusunda bir ipucu sağlıyoruz. Bu kültürel tercihlerimizin yönünü göstermesi bakımından önemsediğimiz bir olgu. Öte yandan bu arayışların ve yönelimlerin bir tür dökümünü yapıyoruz.
Ne var ki onu gerçekleştirirken birbirinden bağımsız bu yapıtların bir sergi bütünlüğü oluşturmasına özel bir küratörlük çabası gösterdik. O nedenle serginin iç mantığını şeyler, sözcükler, imler: O ve öteki diye düşündük. Çarpıcı, etkileyici bir sergiye ulaştık. Başarı, sergiyi oluşturan yapıtların ve onlara sahip olanların başarısıdır. O yapıtların kamuya gösterilmesi ise çok önemli bir sorumluluğun yerine getirilmesidir. Her koleksiyonun son kertede kamusal olduğu düşüncesindeyiz. Bu serginin yeni çığırlar açacağına ise yürekten inanıyoruz."
Dijital sanatlar bölümü farklı deneyimler sundu. Nasa'nın düzenlediği 'Mars kolonisi' yarışmasında 3. olan Türk sanatçı ve mimar Güvenç Özel'in 'Derin Şehir' adlı dijital eseri ilk kez Contemporary İstanbul'da sergiledi (yanda).
Hasan Bülent Kahraman'ın küratörlüğünü üstlendiği sergide 42 koleksiyoner'in en son satın aldığı iki eser görücüye çıktı. 'Son Edinimler' sergisi, fuarın dikkat çeken işlerinden oldu.